vrijdag 30 januari 2015

Chocolate mint bark

Toen ik  het recept van after eight fudge plaatste kreeg ik de tip om zelf chocolade repen te maken (in Amerika barks genoemd). Waarom ik dat nog nooit eerder had gedaan weet ik niet, want simpeler dan simpel kan bijna niet. Je kunt er volop mee variëren en je kunt er niet de fout mee in gaan. Hier het heerlijke recept van chocolade met mint en er gaan er zeker nog meer volgen.



Basis:
- chocolade
- versiersel

Nodig voor dit recept:
- 150 gram donkere chocolade
- 200 gram witte chocolade
- 6 candy canes stokjes
- 5 tot 10 druppeltjes pepermuntolie

Bij het maken van deze bark gebruikte ik nog een bakvorm die ik dan eerst met plastic folie bekleedde. Ondertussen ben ik wijzer geworden en gebruik ik geen plastic meer. Daar krijg je de chocolade namelijk niet zo makkelijk van los. Het is handiger om met bakpapier te werken.

Smelt de chocolade au bain-marie. Vul een pan met water en laat het heet worden. Zet er een schaaltje op en laat daar de chocolade in smelten. 

Breek de donkere chocolade in stukjes (ik heb restjes opgemaakt en puur en melk door elkaar gebruikt). Smelt 2/3e van de chocolade. Als deze gesmolten is haal je het schaaltje uit de pan en los je de rest van de donkere chocolade daarin op. Giet de chocolade over het bakpapier en smeer het zo dun mogelijk uit.


Laat afkoelen. Het beste kan je dat in een koele ruimte doen. Niet in de koelkast want dan kan het wit uitslaan.


Smelt nu 2/3e van de witte chocolade en meng daar wat druppels pepermuntolie doorheen. Wees voorzichtig. Het ligt aan het merk hoeveel je nodig hebt. Proef of het sterk genoeg is, je kunt niet meer terug als je teveel druppelt. Als deze chocolade is gesmolten haal je ook het schaaltje uit de pan en los je de rest van de chocolade op in de warme massa. Verdeel de witte chocolade over de donkere chocolade. 


Als het bijna is opgedroogd strooi je er stukjes candy canes overheen. Druk ze een beetje aan. Laat nu goed drogen verder. 


Als de chocolade goed hard is zet je er het puntje van een scherp mes op en breek je het in ongelijke stukken en kan je ervan gaan genieten. 


Meerdere chocolade bark recepten kan je hier vinden.

Als dit recept je aanspreekt, wil je dan mijn Facebookpagina liken? 

-------------------------------------------------------------



Geen opmerkingen:

Een reactie posten